Wie is Luc Vosters?
“In Geleen ben ik geboren en getogen. Mijn studie Nederlands recht heb ik in Nijmegen gevolgd. Na mijn afstuderen werd ik in 1991 door het toenmalige waterschap De Brielse Dijkring naar Brielle geroepen. Daar was ik jarenlang enig jurist. De hele organisatie leunde tegen mij aan. Dat bracht veel verantwoordelijkheid met zich. In 2005 is De Brielse Dijkring gefuseerd tot het huidige waterschap Hollandse Delta. Dit waterschap is gevestigd in Ridderkerk. Daar heb ik zeven jaar gewerkt als (senior) juridisch adviseur. Mijn droom om voor mijzelf te beginnen, bleef knagen. Na 20 jaar overheidsdienst heb ik de knoop doorgehakt. In 2011 heb ik het waterschap verlaten en ben ik teruggekeerd naar mijn roots in Zuid-Limburg. Ik ben een eigen juridisch advieskantoor begonnen onder de naam Luc Vosters Juridisch advies en ondersteuning, gevestigd in Maastricht. Zo is mijn droom in vervulling gegaan.”
Hoe zou jij jezelf omschrijven?
“Ik ben dienstbaar, bescheiden en moedig. Dienstbaarheid staat boven alles. Er is niets zo mooi als mensen helpen. Iedereen heeft wel zo zijn of haar dromen, ambities of doelen. Mensen willen dat realiseren, zodat zij verder kunnen gaan op hun weg. Als ik hen daarbij kan helpen, ja, dat geeft mij energie. Verder ben ik bescheiden. Ik wil vooral luisteren naar wat mensen bezighoudt om vervolgens samen te kijken hoe we zaken kunnen oplossen. Moed, tja, dat heeft alles te maken met mijn grote passie: pelgrimeren. Grenzen verleggen, mij storten in het onbekende, nieuwe uitdagingen aangaan, voortdurend leren, daar ligt mijn adrenaline. De overstap van ambtenaar naar ondernemer getuigt daar natuurlijk ook van.”
Waarin ben jij onderscheidend?
“Voor alles staat mijn klant. Voor hem of haar neem ik alle tijd. Luisteren naar wat de klant echt bezighoudt, welke vragen en wensen er leven. Persoonlijke aandacht dus.
Ik houd niet van adviezen als ‘het kan vriezen of dooien’ of ‘kiest u zelf maar uit de drie alternatieven’. Ik zeg altijd: “Kin neet, kinne veer neet”. Ofwel: waar een wil is, is een weg. Daarom zoek ik samen met mijn klant naar oplossingen die zo goed mogelijk aansluiten op de vraag. Natuurlijk moeten de oplossingen passen binnen de kaders van het recht. Maar het recht biedt ook instrumenten die maatwerk mogelijk maken. Juist dit spanningsveld tussen kaders en maatwerk is voor mij de uitdaging waar ik mij op wil richten – in het belang van mijn cliënt. Daarbij wil ik geschillen zoveel mogelijk voorkomen. Bij geschillen zijn er alleen maar verliezers. Het gaat toch om oplossingen voor problemen waar de klant mee zit. Helpen dus.
Onderscheidend ben ik verder daar waar ik mijn klant ondersteun, bijvoorbeeld met correspondentie en andere praktische zaken. ‘Ontzorgen’ noem ik dat. Eigenlijk zeg ik tegen mijn klant: “ga jij maar lekker ondernemen, want daar ben jij goed in. Ik knap voor jou wel al jouw juridische sores op”. Duur? Welnee. Ik heb nauwelijks tot geen overheadkosten. Daarom kan ik mijn diensten verrichten tegen relatief lage kosten.
Samengevat: persoonlijke aandacht, oplossingsgerichtheid, ontzorgen, relatief lage kosten, dat zijn de voordelen voor mijn cliënten.”
Wat drijft jou?
“Het ondernemerschap vind ik geweldig. Niet alleen vanwege de dynamiek van het pionieren en de verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt. Maar ook vanwege de creativiteit die je als ondernemer telkens weer aan de dag moet leggen. Wat mij drijft zijn kwaliteit en dienstbaarheid. Natuurlijk ben ik vakidioot. Kwaliteit is mijn visitekaartje. Over dienstbaarheid heb ik hiervoor al het nodige gezegd.”
Waarom ondernemers?
“Ik ben natuurlijk zelf ondernemer en heb gemerkt hoe fantastisch het is om mijn talenten in te zetten voor de medemens en daar mijn brood mee te verdienen. Dat is wat ondernemers in de kern doen. Iedereen doet op zijn of haar manier waar hij of zij goed in is en draagt zo zijn of haar steentje bij aan de samenleving. Daar heb ik diep respect voor.”
Meer weten?
Lees dan mijn blog-artikel over mijn grootste passie: het recht en de mens. Kijk ook eens op LinkedIn of maak een afspraak voor een vrijblijvend (kennismakings)gesprek.